انحراف و شکستگی زین دوچرخه

انحراف زاویه ای زین نیز نکته بسیار مهمی است. اگر نوک زین دوچرخه به سمت جلو خم شده باشد، بدن شما در حین دوچرخه سواری به سمت جلو متمایل می شود، و تاثیرات منفی زیادی بر دستان شما وارد می شود؛ درد و خستگی بر دست ها، آرنج و شانه ها از این جمله اند.

اگر انحراف نوک زین به سمت بالا باشد، به مرور زمان درد در ناحیه زیر شکم و پایین کمر احساس می شود. قانون اصلی این است: “زین دوچرخه را موازی با زمین قرار دهید”.

تئوری ها و تمرینات

هر چه بیشتر دوچرخه سواری کنید، بدن شما بیشتر با دوچرخه تناسب پیدا می کند و قدرت و انعطاف پذیری آن نیز زیادتر می شود. همین فرضیه به ما می گوید که با دوچرخه سواری زیاد ممکن است حتی بدون اعمال تغییرات در دوچرخه، بدن با دوچرخه متناسب شده و احساس راحتی برای فرد ایجاد شود. اما از آجایی که تایین ارتفاع زین یک نکته بسیار مهم است، تئوری های زیر برای مشخص کردن ارتفاع صحیح زین دوچرخه مطرح شده اند:

حتما بخوانید:   کاهش آسیب در دوچرخه سواری با تنظیم صحیح

فرمول %109

آزمایشات دانشمندان ثابت کرده است که بهترین ارتفاع برای زین یک دوچرخه 109 درصد از طول پای داخلی دوچرخه سوار است، با اینکه تفاوت هایی برای افراد خاص وجود دارد. این تئوری یک ترکیب خوب از حداکثر کشیدگی پا و جریان روان پدال زنی است.

برای بدست آوردن این اندازه گیری باید طول پای فرد دوچرخه سوار از زمین تا جایی که پا به بدن متصل می شود اندازه گرفته شود. این کار را ایستاده و بدون کفش انجام دهید.

عدد بدست آمده را در 1.09 ضرب کنید، عدد بدست آمده فاصله بین پدال (در پایین ترین نقطه چرخش) و زین است. اگر با انجام این محاسبات، ارتفاع زین شما تفاوت فاحشی با عدد بدست آمده داشت، حتما ارتفاع زین دوچرخه خود را تصحیح کنید. این نکته را بیاد داشته باشید که ارتفاع زین چیزی است که شما با آن تطبیق پیدا خواهید کرد.

فرمول لموند

در این فرمول ها که توسط برنده سه دوره مسابقات توردفرانس “گرد لموند” طراحی شده است باید فاصله بین قوزک پا تا فاق را به سانتیمتر اندازه بگیرید (به این ارتفاع inseam می گویند):

  1. سایز صحیح دوچرخه برای شما = inseam 0.65 x
    امروزه در فرمول جدید برای دوچرخه های مدرن تر این فاصله در 0.67 نیز ضرب می شود.
  2. ارتفاع صحیح زین دوچرخه = inseam 0.883 x
    این فاصله از مرکز محور پدال زنی تا سطح روی زین محسوب می شود. در ای حالت دوچرخه سواران کفش های استاندارد دوچرخه سواری پوشیده اند و زانو ها با زاویه درجه خم شده اند.
حتما بخوانید:   تفاوت دوچرخه کوهستان و دوچرخه BMX

خمیدگی ایده آل زانو ( %25 تا %30)

زانو درد از مشکلات متداول دوچرخه سوارانی است که به صورت بلند مدت و طولانی پدال می زنند. اگر زانو درد را تجربه کرده اید، شاید ارتفاع زین شما نادرست است،‌ دنده انتخاب شده صحیح نیست یا موقعیت پا های شما درست نیست. همانطور که گفتیم هنگامی که پدال ها در حالت افقی قرار دارند زانو باید دقیقا بالای پدال ها در یک خط مستقیم قرار گیرد، در این حالت است که زاویه زانو 25 تا 30 درجه است، اما این زاویه در افراد مختلف متنوع است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *