اندازه صحیح زین دوچرخه

یک زین تنظیم شده می تواند سطح ناراحتی شما را بر روی دوچرخه کاهش دهد و پدال زدن شما را کارآمد تر سازد. بیاد داشته باشید که یک دوچرخه در هنگام خرید تناسب بسیار کمی با فیزیک بدنی شما دارد. بنابراین زمان کمی صرف کنید تا موقعیت صحیح زین دوچرخه را پیدا کرده و از تجربه یک دوچرخه سواری راحت و مفرح لذت ببرید.

ارتفاع زین

موقعیت زین تاثیر قدرت را بر روی پدال ها کنترل می کند. ارتفاع کم،‌ و وجود استرس زیاد بر زانو ها،‌ ارتفاع زیاد و عدم تسلط کامل بر پدال ها. کودکان یا والدین آن ها، معمولا ارتفاع زین را پایین می گیرند تا ایمنی را بالا برده و سطح اعتماد به نفس را افزایش دهند.

اما این کار به آن ها اجازه نمی دهد که به صورت پربازده پدال بزنند،‌ در نتیجه دوچرخه سواری را خسته کننده و دشوار می کنند. این عادت دوچرخه سواری با زین پایین حتی در بزرگسالی هم از یاد آنها نمی رود.

چگونه ارتفاع زین را تنظیم کنیم؟

راه های زیادی برای تنظیم ارتفاع صحیح زین وجود دارد ؛یک راه خوب، نشستن بر روی زین دوچرخه و گذاشتن پاها بر روی پدال است . از فردی کمک بگیرید یا دوچرخه را به دیوار تکیه دهید.

پدال ها را در موقعیت ساعت های 6 و 12 قرار دهید (یکی از پدال ها در بالاترین نقطه ممکن و دیگری در پایین ترین نقطه). قانون این روش:”در حالی که پاشنه پا را بر روی پدال گذاشته اید، پای پایینی شما باید به طور کامل کشیده شده باشد.

حتما بخوانید:   اصول دوچرخه 29er کوهستان

اگر پا خم شده باشد، باید ارتفاع زین دوچرخه را بالا ببرید. اگر در حین دوچرخه سواری بر قسمت باریک زین می نشینید، به احتمال زیاد ارتفاع زین بالا تر از حد استاندارد است”. ایده اصلی این است که وقتی به صورت صحیح پای شما بر روی پدال قرار بگیرد،‌زانو ها در پایین ترین نقطه چرخش پدال ها کمی خم می شوند.

موقعیت قبل و بعد زین دوچرخه

این تکنیک میزان تعادل و بالانس دوچرخه شما را می سنجد و چگونگی راحتی و تاثیرگذاری پدال زدن را به شما دیکته می کند. اگر شما به یک دوچرخه معمولی نگاه کنید، زین پشت محور پدال زنی قرار گرفته است ، عقب تر قرار دارد.

اگر زین بسیار عقب باشد، کمر شما آسیب می بیند و باعث کوفتگی عضلانی می شود و اگر زین به محور دوشاخ نزدیک باشد کیفیت پدال زدن و دوچرخه سواری همزمان کاهش پیدا می کند.
یک راه خوب برای تایین موقعیت افقی زین دوچرخه،‌ این است که 2 تا 2.5 اینچ از محور پدال زنی به عقب فاصله بگیریم. درستی این فاصله را به یک روش می توانید بررسی کنید:” آرنج خود را بر نوک زین قرار دهید و انگشتان خود را بر دوشاخ بگذارید – نوک انگشتان باید دوشاخ را لمس کنند”. یک راه دیگر این است که صفحه های پدال را به موقعیت افقی دربیاوریم، در این حالت است که نوک زانو باید مستقیما بالای پدال ها قرار بگیرد.

شکستگی و انحراف زین دوچرخه

انحراف زاویه ای زین نیز نکته بسیار مهمی است. اگر نوک زین دوچرخه به سمت جلو خم شده باشد، بدن شما در حین دوچرخه سواری به سمت جلو متمایل می شود، و تاثیرات منفی زیادی بر دستان شما وارد می شود؛ درد و خستگی بر دست ها، آرنج و شانه ها از این جمله اند. اگر انحراف نوک زین به سمت بالا باشد، به مرور زمان درد در ناحیه زیر شکم و پایین کمر احساس می شود. قانون اصلی این است: “زین دوچرخه را موازی با زمین قرار دهید”.

حتما بخوانید:   وسایل لازم برای دوچرخه سواری جاده

تئوری ها و تمرینات

هر چه بیشتر دوچرخه سواری کنید، بدن شما بیشتر با دوچرخه تناسب پیدا می کند و قدرت و انعطاف پذیری آن نیز زیادتر می شود. همین فرضیه به ما می گوید که با دوچرخه سواری زیاد ممکن است حتی بدون اعمال تغییرات در دوچرخه، بدن با دوچرخه متناسب شده و احساس راحتی برای فرد ایجاد شود. اما از آجایی که تایین ارتفاع زین یک نکته بسیار مهم است، تئوری های زیر برای مشخص کردن ارتفاع صحیح زین دوچرخه مطرح شده اند:

فرمول %109

آزمایشات دانشمندان ثابت کرده است که بهترین ارتفاع برای زین یک دوچرخه 109 درصد از طول پای داخلی دوچرخه سوار است، با اینکه تفاوت هایی برای افراد خاص وجود دارد. این تئوری یک ترکیب خوب از حداکثر کشیدگی پا و جریان روان پدال زنی است.

برای بدست آوردن این اندازه گیری باید طول پای فرد دوچرخه سوار از زمین تا جایی که پا به بدن متصل می شود اندازه گرفته شود. این کار را ایستاده و بدون کفش انجام دهید. عدد بدست آمده را در 1.09 ضرب کنید، عدد بدست آمده فاصله بین پدال (در پایین ترین نقطه چرخش) و زین است.

حتما بخوانید:   نکات کلیدی در انتخاب تجهیزات دوچرخه سواری

اگر با انجام این محاسبات، ارتفاع زین شما تفاوت فاحشی با عدد بدست آمده داشت، حتما ارتفاع زین دوچرخه خود را تصحیح کنید. این نکته را بیاد داشته باشید که ارتفاع زین چیزی است که شما با آن تطبیق پیدا خواهید کرد.

فرمول لموند

در این فرمول ها که توسط برنده سه دوره مسابقات توردفرانس “گرد لموند” طراحی شده است باید فاصله بین قوزک پا تا فاق را به سانتیمتر اندازه بگیرید (به این ارتفاع inseam می گویند):

سایز صحیح دوچرخه برای شما = inseam 0.65 x
امروزه در فرمول جدید برای دوچرخه های مدرن تر این فاصله در 0.67 نیز ضرب می شود.

ارتفاع صحیح زین دوچرخه = inseam 0.883 x
این فاصله از مرکز محور پدال زنی تا سطح روی زین محسوب می شود. در ای حالت دوچرخه سواران کفش های استاندارد دوچرخه سواری پوشیده اند و زانو ها با زاویه درجه خم شده اند.

خمیدگی ایده آل زانو ( %25 تا %30)

زانو درد از مشکلات متداول دوچرخه سوارانی است که به صورت بلند مدت و طولانی پدال می زنند. اگر زانو درد را تجربه کرده اید، شاید ارتفاع زین شما نادرست است،‌ دنده انتخاب شده صحیح نیست یا موقعیت پا های شما درست نیست.

همانطور که گفتیم هنگامی که پدال ها در حالت افقی قرار دارند زانو باید دقیقا بالای پدال ها در یک خط مستقیم قرار گیرد، در این حالت است که زاویه زانو 25 تا 30 درجه است، اما این زاویه در افراد مختلف متنوع است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *