بررسی و تعمیر صدای دوچرخه

سر و صدای دوچرخه مثل جیرجیر کردن، غیژ غیژ و یا صدای کلیک، در زمانی که دوچرخه خود را می رانید بسیار آزار دهنده است و همه آنها ممکن است ناشی از یک آسیب جدی ، تنها به علت تنظیمات نادرست باشد، که در نهایت به شما صدمه میزند یا موجب خرابی دوچرخه می شود.

پیدا کردن منشا صدا گاهی بسیار مشکل است.سعی کنید با یهترین روش و دقت منشا صدا را پیدا کنید و بعد برای رفع آن اقدام کنید.

تشخیص و تعمیر معمولی ترین صداهای دوچرخه نیاز به یک دانش ابتدایی از قطعات دوچرخه و کاربرد هریک از آنها دارد. اگر مطمئن نیستید که دوچرخه تان چگونه تعمیر می شود ، بهتر است به یکی از تعمیرگاه های دوچرخه مراجعه کنید.

چگونه صدای زنجیر چرخ دوچرخه را برطرف کنیم؟

رفع صدای جیر جیر زنجیر چرخ : جیر جیر زنجیر چرخ نیاز به روغن کاری دارد. برای این کار باید دوچرخه را روی استند(پایه) قرار دهید و یا به دیوار تکیه دهید؛ به شکلی که پدال آزادانه حرکت کند. قطره قطره از روغن مخصوص زنجیر چرخ بر روی زنجیر بریزید و پدال را بچرخانید تا روغن به چرخ دنده ها هم برسد.

قبل از سوار شدن حتما با دستمال روغن اضافی زنجیر چرخ را بگیرید و به سمت عقب رکاب بزنید. اگر زنجیر چرخ زنگ زده است ، باید حتما به فروشگاه یا تعمیرگاه مخصوص دوچرخه بروید تا آن را تعویض کنید.

رفع صدای کلیک زنجیر چرخ : صدای کلیک معمولا به این علت است که زنجیر از روی چرخ دنده های عقب می پرد که با تنظیم کشش کابل شانژمان عقب، می توان آن را ثابت کرد. بنابر نوع دوچرخه ای که سوار می شوید،پیچ نگهدارنده ترمز در اهرم ترمز،کابل ترمز و یا نزدیکی شانژمان عقب وجود دارد.

پیچ نگهدارنده ترمز را به اندازه یک چهارم بچرخانید. اگر می خواهید که زنجیر روی دنده کوچکتر قرار گیرد، آن را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید.گرداندن پیچ اهرم نگه دارنده در جهت عقربه های ساعت،زنجیر را بر روی چرخ دنده بزرگتر قرار می دهد.

اگر به طور کامل این کار را انجام دادید و نتیجه نگرفتید، حتما باید دوچرخه خود را به یک تکنسین نشان دهید.

حتما بخوانید:  حقایقی جالب درباره دوچرخه سواری (۱)

مطالعه بیشتر :تعمیر و نگهداری زنجیر چرخ

رفع صدای جیر جیر ترمز دوچرخه

جیر جیر کردن ترمز دوچرخه از معدود مسائلی است که با روغن کاری برطرف نمی شود. هرگز نباید ترمز دوچرخه را روغن کاری کرد. قبل از سوار شدن مطمئن شوید که چرخ ها به درستی ثابت شده اند و به شکل اصولی خود ، بر روی دوشاخه دوچرخه نصب شده است.

وقتی چرخ درست در جای خود قرار نگرفته باشد، این امکان وجود دارد که با ترمز یا لنت ترمز و یا صفحه دیسک ترمز دوچرخه ، سایش داشته باشد. در مرحله بعد باید چک کنید که آیا چرخ دوچرخه درست است یا نه( به طرفین لرزش نداشته باشد).دوچرخه خود را بر روی استند(پایه) قرار دهید یا چرخی را که جیرجیر می کند از روی زمین بلند کنید و چرخ را بچرخانید.crosscycle DiskBrakes

اگر دوچرخه تان ترمزV دارد، حتما به رینگ و لنت های ترمز نگاهی بیاندازید. اگر تماس و لغزشی وجود داشت، چرخ دوچرخه به اصلاح نیاز دارد.

اگر ترمز دوچرخه تان از نوع ترمز دیسکی است باید لنت ترمز و صفحه دیسک ترمز را بررسی کنید. اگر لرزش و تماسی دیدید،باید چرخ دوچرخه را درست کنید و یا اتصالات صفحه دیسک ترمز را درست کنید.

کثیفی یا گل و لای روی لنت ترمز یا صفحه دیسک ترمز را چک کنید. سعی کنید که آنها را با الکل یا ماده مخصوص تمیز کننده ترمز، تمیز کنید. و بعد از آن لنت ترمز را سنباده بکشید.

بعد از این مراحل می توانید ببینید که آیا لنت های ترمز فرسوده اند یا نه. که در صورت فرسودگی باید تعویض شوند.crosscycle RimBrakes onbikeدر ترمزهای دیسکی، باید چرخ دوچرخه را باز کنید و فضای داخل آن را نگاه بیاندازید و یا لنت ها را در بیاورید.در صورتی که ضخامت لنت کم تر از ۳ میلیمتر شده باشد، باید برای آن یک لنت جایگزین بگذارید.

لبه های ترمز V باید تراز باشند. اگر لنت ترمز V به لبه رینگ ضربه می زند، باعث می شود زمانی که ترمز می گیرید، صدای جیرجیر بدهد با استفاده از آچار آنها را کمی جا به جا کنید. به شکلی که جلوی لنت ها هنگام ترمز،زودتر با رینگ تماس داشته باشد.

حتما بخوانید:  دوچرخه سواری زمستانی؛ چگونه از آن لذت ببریم؟(1)

چه دوچرخه شما ترمزV باشد چه ترمز دیسکی، فرقی نمی کند؛ در صورتی که لنت ترمز در مرکز قرار نگرفته باشد،باید به تعمیرگاه بروید و آن را تنظیم کنید. قرار گرفتن لنت ترمز خارج از مرکز ،باعث می شود که لنت به رینگ یا صفحه دیسک ترمز برخورد کند و قدرت ترمز را کاهش دهد.

رفع صدای محور کمک فنر عقب دوچرخه

در سیستم کمک فنر عقب در دوچرخه کوهستان،نقاط محوری وجود دارد که می تواند صدای جیرجیر بدهد و آن هم به علت شل شدن کمک فنر یا خشک بودن آن است و یا اینکه بلبرینگ آن نیازمند تعویض است. باید بررسی کنید که اگر محور زیادی از حد سفت است، آن را با اندازه مناسب آچار شل تر کنید. در محل اتصال محور کمک فنر و فریم دوچرخه، روغن بریزید.

اگر این کارها مشکل را برطرف نکرد،باید به تعمیرگاه های دوچرخه مراجعه کنید.

رفع صدای کمک فنر جلو دوچرخه

اگر فنر جلوی دوچرخه لق و شل است، ممکن است در زمانی که در حال تمرینات تکنیکی بوده اید،قفل شده است. باید فنر ها را باز کنید تا صدای کمک فنر از بین برود.

برطرف کردن صدای زین (صندلی) دوچرخه

معمولا صدای جیرجیر زین دوچرخه به این علت است که باید پیچ آن را سفت تر کنید. زیر زین دوچرخه خود را نگاهی بیاندازید و پیچ های آن را سفت کنید. گیره ی تنظیم کننده اندازه زین را نیز نگاهی بیاندازید و اگر باز هم صدای جیرجیر ادامه داشت ، حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

رفع صدای پشتی صندلی دوچرخه

اگر صدای غیژغیژ از پشتی صندلی دوچرخه می آید، به احتمال زیاد احتیاج به روغن کاری دارد. اگر پشتی صندلی شما از آلومینیوم است،پیچ و مهره های آن را باز کنید و اگر خاک و گلی هست ،آن را پاک کنید؛ روغن کاری کنید و دوباره در جای خود قرار دهید.اگر هم جنس آن کربن است،از خمیر مخصوص آن استفاده کنید.

رفع صدای قامه دوچرخه

شایع ترین علت صدای  غیژغیژ قامه شل شدن آن است. اگر قامه شل شده باشد و به طرفین تکان بخورد،با استفاده از یک آچار مناسب ،پیچ و مهره آن را در محل اتصال به طبق قامه سفت کنید.

حتما بخوانید:  چگونه یک دوچرخه سوار ایمن باشیم؟ (اینفوگرافیک)

رفع صدای شانژمان دوچرخه

اگر قرقره چرخ خشک شده باش،می تواند دلیل ایجاد صدای شانژمان عقب دوچرخه باشد. قبل از هر چیز با محلول شستشوی مخصوص یا یک حوله مرطوب،روغن و کثیفی آن را پاک کنید. یک قطره روغن روی محور قرقره بریزید و پدال را بچرخانید تا به شکل خودکار ،روغن کاری شود.

همچنین از روغن برای روانسازی شانژمان جلو و عقب استفاده کنید تا حرکت آن روان و آسان شود.

رفع صدای کرپی فرمان

پیچ و مهره کرپی فرمان می تواند در طول زمان شل شود و در نتیجه فرمان دچار لرزش و سر و صدا شود. دوچرخه خود را روی زمین قرار دهید و ترمز جلو را بررسی کنید. اگر صدایی احساس کردید. احتمالا پیچ های کرپی فرمان شل شده است:

  1. پیچ و مهره های قسمت افقی کرپی را با آچار سفت کنید.crosscycle tighten
  2. به آرامی پیچ روی کرپی را سفت کنید. اگر پیچ را زیاد سفت کنید،وقتی فرمان را می چرخانید، با مقاومت رویرو می شوید و ممکن است باز هم صدای تق تق بشنوید. اگر فرمان به سمت راست کشش داشت باید پیچ پایین آن را سفت کنید.

سپس دوچرخه را روی زمین قرار دهید و چرخ جلو را بین پاهایتان سفت بگیرید و سعی کنید فرمان را به طرفین بچرخانید. اگر فرمان به شکل جدا و مستقل از چرخ حرکت کند، احتیاج به سفت کردن مهره های کرپی فرمان است.

رفع صدای پدال دوچرخه

در محل اتصال پدال و قامه، قطره ای روغن بریزید. روغن اضافی را پاک کنید. اگر پدال سفت بود یا اصطلاحا چوب شده بود، باید آن را به تعمیرکار نشان دهید.

رفع صدای فرمان دوچرخه

اگر فرمان دوچرخه به شکل بالا و پایین در دست شما بازی می کند،نیاز به سفت کردن پیچ و مهره های آن است. چرخ جلوی دوچرخه را مابین پاهایتان قرار دهید و با استفاده از آچار، چهار مهره آن را در جایی که فرمان به میله جلویی متصل می شود، سفت کنید.

به اینستاگرام ما بپیوندید.