بهترین راه برای افزایش مهارت دوچرخه سوای کوهستان

سه مولفه اصلی برای یادگیری دوچرخه سواری کوهستان در رشته کراس کانتری وجود دارد. این سه مولفه عبارتند از :

  1. عملکرد ورزشکر
  2. مهارت های تکنیکی
  3. مسابقه عاقلانه

این سه فاکتور باید به عنوان یک برنامه ترکیبی تاکید شده  و یا  به صورت جداگانه انجام شود. فرقی هم نمی کند که شما به صورت تفریحی در آخر هفته ها مسابقه می دهید و یا حرفه ای و جدی هستید در این کار، به هر حال باید این تمرینات را در برنامه خود بگنجانید.

عملکرد ورزشکار

علاوه بر توانایی بالای قلبی عروقی شما نیاز به استقامت و قدرت انفجاری به عنوان یک مسابقه دهنده دوچرخه سواری کوهستان دارید. دوچرخه سواری جاده و یا دوچرخه ثابت بهترین راه برای افزایش توانایی سیستم قلبی عروقی و استقامتی است بویژه زمانی که شما این کار را به فواصل دربین دوچرخه سواری خود انجام می دهید.

دلیل این روش تمرینی موثر این است که دوچرخه سوری جاده به طور مداوم انجام می شود در حالی که دوچرخه سواری کوهستان اغلب نیاز به توقف در موانع گوناگون دارد. دوچرخه سواری تمرینی معمولا بین ۴۵ تا ۱۲۰ دقیقه  طول می کشد. همچنین شما می توانید با ورزش هایی چون دویدن و یا اسکی استقامت بدن خود را بالا برید.

حتما بخوانید:  نحوه برگزاری مسابقات تور دوچرخه سواری

ورزش های با وزن بدن مانند اسکات یک راه عالی برای افزیش استقامت بدن است. استفاده از وزنه یا دمبل برای انجام حرکات در ۴ ست با ۲۰ تا ۴۰ تکرار بسیار عالی و موثر است.برای اسکات استفاده از وزنه در جلو و یا کنار بدن و اسکات پرشی با تکرار بالا بسیار در افزایش استقامت بدنی شما تاثیر گذار خواهد بود.

اگر این تمرینات را به شکل مداوم انجام دهید علاوه بر عضله سازی به افزایش استقامت و تحمل شما منجر می شود. مهم نیست که به چه روشی تمرین می کنید اما سعی کنید هر هفته بر سرعت و تعداد دفعات آن بیافزایید و بدن خود را به چالش بکشید.

مهارت های فنی

مهارت های فنی برای یک دوچرخه سوار کوهستان مانند نان و کره است. عبور از خار و خاشاک و درختان و ریشه ها و سنگ ها با روشی کارآمد مشکل تمام دوچرخه سواران کوهستان است. چنین مکان هایی سخت ترین جاها برای تمرین است. اما می تواند بزرگترین سرمایه گذاری برای دوچرخه سواران باشد. دوچرخه سواری فنی ترکیبی از عبور از موانع و حفظ تعادل است.

حتما بخوانید:  چگونه پنچری دوچرخه را تعمیر کنیم؟

بر خلاف راه رفتن روی طناب که شما نیاز به حفظ تعادل در دوطرف خود را دارید در دوچرخه سواری کوهستان باید قادر باشید که به سمت جلو و عقب تعادل خود را حفظ کنید. برای افزایش توانایی خود  می توانید از تخته تعادل استفاده کنید. در مرحله دوم تمرین خود را می توانید با ایستادن بر روی توپ تعادل کار خود را شروع کنید. برای آسان تر شدن تمرین خود از یک طناب یا چوب برای حفظ تعادل استفاده کنید.

برای تسخیر سخت ترین موانع هیچ چیز مانند تمرین با دوچرخه در جاده های جنگلی و کوهستانی نیست. در مسیرهای ساده تر و آسان تر که با موانعی همراه است شروع کنید.در این مرحله باید در مواجه با موانع بر ترس خود غلبه کنید و از طریق آزمون و خطا بر این مهارت تسلط پیدا کنید.

روش دیگری که می توانید آن را انجام دهید این است که به جای عبور از موانع یاد بگیرید که بهترین مسیر را برای دور زدن موانع سخت پیدا کنید و مسیریابی نقطه ای انجام دهید. این کار نیاز به چرخش فرمان و تصمیم گیری سریع دارد.

حتما بخوانید:  نگه داری دوچرخه

 مسابقه عاقلانه

شرکت در چند مسابقه کوچک برای آمادگی بالا ضروری است. در این مواقع با شرایط مسابقه ، چگونگی گرم کردن ، موانع و جلوگیری از آسیب دیدگی را یاد می گیرید. بهتر است این مسابقات را با افراد حرفه ای تر و یا مربی انجام دهید تا راهنمایی ها و تکنیک های لازم را فرابگیرید. بهترین کار این است که از ریق آنلاین مسابقات مبتدی را دنبال کنید و فرم مخصوص به آنها را پر کنید و در این مسابقات شرکت کنید.