تمیز کردن دوچرخه بعد از یک روز بارانی

شستن دوچرخه در دو فصل گرم و سرد سال کمی متفاوت است. چگونگی تمیز کردن دوچرخه را در آموزش کراس چرخ به تفصیل توضیح دادیم. اما در اینجا به شکل جزئی راجع به تمیز کردن دوچرخه، بعد از یک دوچرخه سواری لذتبخش در هوای بارانی پاییز می خواهیم صحبت کنیم.

در روزهای بارانی پاییز و زمستان نگهداری و مراقبت از دوچرخه کمی سخت تر می شود اما باید برای نگه داری و مراقبت از وسیله نقلیه محبوب خود مخصوصاً در تمیزکردن آن بعد از یک روز بارانی وقت صرف کنید.

اگر بتوانید در برابر وسوسه رها کردن دوچرخه خود در گاراژ برای رسیدن به یک شکلات گرم در خانه، غلبه کنید؛ چند دقیقه وقت گذاشتن می تواند یک تضمین قابل اعتماد برای عملکرد دوچرخه تان باشد و باعث پایین آوردن احتمال شکستن دنده های دوچرخه شود.

شستن با آب

هنگامی که در باران دوچرخه سواری می کنید، جاده های خیس خیابان با انواع خاک، روغن، گل و لای و انبوهی از ذرات خارجی که یک سیاهی و کثیفی را بوجود می آورد؛ پوشیده می شود و دوچرخه و دوچرخه سوار را هم کثیف و آلوده می کند.

حتما بخوانید:   شانژمان دوچرخه را تعمیر کنیم

غیر از ظاهر وحشتناکی که پیدا می کنیم، ترکیب دوده های جاده در هر بخش و حفره ی دوچرخه نفوذ می کند و چک نکردن هریک از این ها می تواند موجب فرسایش قطعات مختلف دوچرخه شود و به شکل قابل توجهی کاهش عملکرد دوچرخه را به دنبال خواهد داشت.

به همین دلیل اولین کار، گرفتن آب فشار قوی روی دوچرخه است تا گل و لای و روغن اضافی از چرخ ها و دنده ها و زنجیر دوچرخه بیرون بیاید.

خشک کردن دوچرخه

آب موجب زنگ زدگی قطعات دوچرخه می شود، پس برای جلوگیری از این اتفاق باید تمام قسمت های دوچرخه را با دستمال کاملاً خشک کنید. به برخی از قسمت ها آب بپاشید مثل کابل های ترمز، نقاط ورودی و خروجی کابل ها و دنده ها (به جز لنت ترمز ها) و با دستمال همه را با دقت خشک کنید؛ حتی محل اتصال قطعات مختلف دوچرخه و پیچ ها و سرپیچها.

زنگ زدگی یک مشکل بزرگ است و به همه نقاط دوچرخه سرایت می کند، اما در 3 دقیقه می توانید از این دردسر بزرگ رها شوید.

حتما بخوانید:   صداهای مختلف در دوچرخه و راه حل آنها

تخلیه فریم دوچرخه

آب به راحتی یک روزنه و راهی به درون حفره های دوچرخه شما پیدا می کند. پس مهم نیست که فریم دوچرخه شما چگونه به هم مهر و موم شده است، چون گل و لای راهی برای نفوذ پیدا می کند.

آب نفوذ کرده به پایین ترین قسمت لوله های فریم دوچرخه شما می رود؛ جایی که دوچرخه بر روی چرخ های خود قرار گرفته است؛ و با گذشت زمان موجب زنگ زدن یاطاقان ها می شود. پس برای آسودگی خیالتان، عقب دوچرخه خود را بالا ببرید تا تمام آب موجود در لوله فریم از آن خارج شود.

تمیز کردن، خشک کردن و روغن کاری

زنجیر چرخ نقطه اصلی است که قدرت دوچرخه سوار از آن به چرخه های دوچرخه منتقل می شود. و این به این معناست که عملکرد مطلوب زنجیر چرخ برای یک دوچرخه سواری مطمئن، هم برای دوچرخه سوار و هم برای دوچرخه از اهمیت زیادی برخوردار است.

آب خشک می شود و به شکل بالقوه موجب زنگ زدگی زنجیر دوچرخه حتی از نوع مرغوب و گرانقیمت آن خواهد شد. پس بلافاصله بعد از پاک کردن گل و لای، آن را خشک کنید و از یک روغن مرغوب برای چرب کردن و روغن کاری زنجیر چرخ ها استفاده کنید.

حتما بخوانید:   چگونه دوچرخه خود را تمیز کنیم؟

این کار مانع از صدای جیر جیر در زنجیر چرخ هم می شود.

پاک کردن رینگ و لنت ترمز

وقتی که در هوای مرطوب و بارانی ترمز می گیرید، باقی مانده لنت ترمز با آب مخلوط می شود و یک لایه نازک سیاه رنگ را بر روی رینگ، دیواره های لاستیک، سطح تماس ترمزها و لنت ترمز دوچرخه بر جای می گذارد.

هنگامی که این قسمت ها را خشک می کنید، موجب سایندگی بسیار می شود و مشکلاتی از قبیل ترمزهای پر سرو صدا، شتاب زیاد و کاهش قدرت توقف ترمزها می شود.

برای جلوگیری از این مشکلات حتماً باید برای پاک کردن رینگ لاستیک، دیواره های تایر و لنت ترمز وقت صرف کنید. از بین رفتن صداها و خشکی ترمزها و چرخ ها اطمینان خاطری را برایتان فراهم می کند و هنگام توقف دوچرخه در مواقع مورد نیاز برایتان امنیت لازم را به همراه می آورد.

این پست را با دوستان دوچرخه سوار خود به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *