درست کردن لنگی و تاب رینگ دوچرخه

لنگی و تاب رینگ دو حالت دارد:

حالت اول(طوقه به سمت راست یا چپ متمایل شده)

اول دوچرخه رو برعکس میکنید از روی زین و فرمون میذارید روز زمین . چرخی که لنگی داره رو بچرخونید و با دقت بهش نگاه کنید تا متوجه بشید طوقه به کدوم طرف متمایل شده . چند بار بچرخونید و با دقت نگاه کنید چون اگه اشتباه کنید اون قسمتیم که صافه به لطفتون کج میشه.

اگه لنگی خیلی کم بود و با چشم قابل تشخیص نبود لقمه ترمزتون رو به طوقه نزدیک کنید ببینید وقتی چرخو میچرخونیدکدوم قسمت طوقه با لقمه تماس پیدا میکنه که اونجا احتیاج به صاف شدن داره.

بعد از اینکه متوجه شدید کجای طوقه کج شده دقیقا اون قسمتو علامت بذارید. طوقه دوچرخه با دو ردیف پره مهار شده که پره های راست نمیذارن طوقه به سمت چپ خم بشه و پره های چپ نمیذارن طوقه به سمت چپ خم بشه. حالا اگه اون قسمت طوقه شما به سمت چپ متمایل شده بود دو تا پره سمت راستش رو یکم سفت کنید تا طوقه رو به سمت خودش بکشه .

حتما بخوانید:   کوله پشتی مناسب برای دوچرخه سواری

اینکه میگم یکم یعنی فقط یک دور. بعد طوقه رو بچرخونید ببینید به حالت اولش برگشته یا نه . اگه بازم همون قسمت کج بود یکم دیگه سفتش کنید. فقط نکته ش اینه که باید کم کم پره رو سفت کنید اگه زیاد سفت کنید طوقه هم کج میشه هم از حالت دایره به بیضی تبدیل میشه.

این لنگی گرفتن مال حالتی بود که طوقه شما به چپ و راست خم شده باشه ولی بعضی وقتا انقدر دست انداز شدیده که طوقه دوچرخه از حالت دایره به بیضی تبدیل میشه . معمولا کسایی که وزنشون زیاده طوقه دوچرخ شون حالت بیضی در میاد .البته اونم بستگی به جنس طوقه داره که چه قدر مقاومت داشته باشه .

مثلا دوست من که 120 کیلو وزنش بود از یه ارتفاعی پرید. زین دوچرخه ش شکست ولی طوقه ش کج نشد چون دوچرخه ش فرانسوی بود . ولی من با 70 کیلو همون کارو بکنم طوقه م بیضی میشه.

حتما بخوانید:   چگونه پنچری دوچرخه را تعمیر کنیم؟

معمولا طوقه ای که بیضی میشه کج هم میشه ینی شما باید به دو جهت لنگی بگیرید. پس اول باید اونو به حالت دایره ای اولش برگردونید بعد لنگیشو بگیرید.(این میشه حالت دوم)

حالت دوم

این دفعه طوقه رو میچرخونید و از بقل بهش نگاه میکنید .خوب دقت کنید ببینید کدوم قسمت طوقه بیرون زده وکدوم قسمتش تو رفتگی داره.بعد دو قسمت رو علامت گذاری کنید .حالا پره های(هم چپ هم راست) قسمتی از طوقه که تو رفتگی داره یعنی همون جایی که شعاش دایره کم شده رو یکی دو دور شل کنید بعد کم کم پره های قسمت بیرون زدگی طوقه(هم چپ هم راست) ینی اونجایی که شعاع دایره زیاد شده رو سفت کنید.

با هر دوری که سفت میکنید اون قسمت طوقه به داخل کشیده میشه و قسمت تو رفته طوقه به بیرون هول داده میشه .فقط دقت کنید که پره چپ و راست رو به اندازه هم سفت کنید .اگه هر کدوم رو بیشتر سفت کنید از بقل طوقه کج میشه .

حتما بخوانید:   تعویض لقمه ی V_BRAKE

وقتی که دیدید طوقه دایره شد دست بکشید و یه بار طوقه رو بچرخونید و از بالا بهش نگاه کنید که اگه به سمت چپ و راست کج شده بود از همون روش حالت اول لنگیشو بگیرید.

نکته: فقط موقع پیدا کردن لنگی حواستون باشه که به طوقه نگاه کنید نه لاستیک چرخ. چون لاستیک مثل طوقه صافه صاف نیست . لاستیک بعد از یه مدت که استفاده میشه بر اثر گرما یکم کج و کوله میشه که همون ممکنه شمارو گمراه کنه.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *