دوچرخه سواری در ژاپن؛ مدرن ترین کشور دوچرخه سوار

چه چیزی ژاپن را تبدیل به بزرگترین کشور دوچرخه سواری دنیا کرده است؟

ژاپن بعد از هلند و دانمارک سومین کشور دوچرخه سوار است.

اما چه چیزی باعث می شود که دوچرخه سواری جذاب ترین وسیله حمل و نقل رورزانه میلیون ها نفر  باشد؟

ساختار شهر ها و تاثیر آن در انتخاب دوچرخه

شهرهای ژاپن از بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای دنیاست اما محله های مسکونی نیز شهرت خاص خود را دارند.

دسترسی به مراکز مهم شهر موجب می شود ساکنین برای رسیدن به مدرسه، سوپرمارکت ،مراکز درمانی و… معمولا یک مسیر 5 تا15 دقیقه ای را طی می کنند.

در واقع اکثر رفت و آمد های روزانه یک سفر کوتاه شهری است که بهترین انتخاب برای آن دوچرخه است.

حمل ونقل عمومی

غیر از خدمات اتوبوس بین شهری ارزان قیمت و قابل اعتماد در ژاپن،باید بگوییم تمام شهرهای ژاپن با سیستم قطار و مترو سریع و کارآمد مجهز می باشند.

به دلیل سیستم حمل و نقل سریع السیر در ژاپن، استفاده از قطار شهری و مترو نسبت به ماشین بیشتر مورد استفاده مردم است. بعد از زلزله معروف 11 مارچ در توکیو که تمام سیستم قطار شهری مختل شد، در حالی که مردم تنها یک یا دو ایستگاه تا خانه خود فاصله داشتند، اکثریت مردم به دوچرخه سواری روی آوردند.

حتما بخوانید:   یک تریال جذاب با MERIDA BIG.TRIAL 800

حتی کسانی که مجبور به استفاده از حمل و نقل عمومی هستند نیز ، مسیر خود تا ایستگاه های قطار و مترو را با دوچرخه طی می کنند.

ماشین

هزینه خرید و نگهداری اتومبیل در ژاپن بسیار بالا  است.افراد هنگام خرید خودرو باید مدارک معتبر مبنی بر تامین جای پارک خودرو ارائه دهند.

  • فقدان پارکینگ شخصی
  • گران بودن کرایه گاراژ
  • دور بودن پارکینگ ها از محل کار یا سکونت
  • هزینه نگهداری از خودرو
  • مالیات
  • بیمه

موارد بالا موجب می شود که استفاده از دوچرخه عاقلانه ترین و بهترین انتخاب برای رفت و آمد شهری در ژاپن باشد.

دوچرخه

استفاده از دوچرخه های گران قیمت، دوچرخه هیبرید و کوهستان را فراموش کنید.

مردم ژاپن از نوعی دوچرخه ارزان به اسم “ماما چاری” استفاده می کنند. ماماچاری دوچرخه های شهری است که معمولا در جلو عقب به صندلی حمل کودک و یا سبد خرید مجهز است و تمام نیاز افراد را از یک وسیله نقلیه مناسب تامین می کند.

حتما بخوانید:   سیزدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل عمومی و خدمات شهری

اگرچه ماماچاری دوچرخه ای سنگین است اما به دلیل سازگاری با محیط زیست روزانه میلیون ها نفر برای رفت و آمد روزانه خود از آن استفاده می کنند.

قوانین دوچرخه سواری

دوچرخه سواری و قوانین مربوط به آن در ژاپن تا وقتی که پای امنیت و حوادث در میان نباشد،اجباری نیست.

  • تجربه دوچرخه سواری آزاد و راحت
  • اعتماد به نفس در ترافیک های شهری
  • دوچرخه سواری همراه با کودکان
  • استفاده آزادانه از پیاده رو ها و مسیرهای دوچرخه سواری
  • احترام به دوچرخه سواران و رعایت حریم آنها

تا زمانی که به حقوق سایرین احترام می گذارید، دستورالعمل های موجود دوچرخه سواری مانع لذت شما از سواری نخواهد شد.

زیرساخت های دوچرخه سواری

ژاپن هنوز دارای زیرساخت های بسیار دقیق و منظم در دوچرخه سواری نیست.

اکثر خیابان های حومه ژاپن پیاده رو ندارند و مردم، دوچرخه سواران و اتومبیل ها احساس راحتی می کنند. دوچرخه سواری به عنوان یک مسئله پذیرفته شده

حتما بخوانید:   راهنمای آسان مونتاژ دوچرخه های کراس و مریدا

در ژاپن وجود دارد و جزئی از فرهنگ این مردم است.

با وجود نبود پارکینگ های زیادی در حومه شهر ،پلیس و مردم مشکلی با پارک دوچرخه در مناطق مختلف ندارند.

تعداد بسیار کمی از مردم بابت زیرساخت های دوچرخه سواری شکایت دارند و روز به روز بر تعداد دوچرخه سواران اضافه می شود.

مردم و دوچرخه سواری

از عوامل مهم رشد دوچرخه سواری در ژاپن، مردم ژاپن هستند.

شما نمی توانید  در یک شهر 12 میلیونی بدون برخورد با اطرافیان زندگی کنید. پیاده رو ها، دوچرخه سواران و اتومبیل ها فضای یکسانی دارند، با این حال مردم با صبر بالایی  با دوچرخه سواران و سایرین رفتار می کنند.

صبر و احترام ژاپنی ها باعث شده، با وجود نبود زیرساخت های لازم بازهم دوچرخه سواری انتخاب اول مردم باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *