ساختار فریم و ترمز در دوچرخه کوهستان

دوچرخ کوهستان از محبوب ترین دوچرخه ها در بین کسانی است که به دوچرخه سواری کوهستان علاقه دارند. از اجزای مهم در دوچرخه کوهستان ، فریم و ساختار ترمز ها است.

ساختار فریم دوچرخه

آلیاژ آلومینیوم معمول ترین ماده بکار گرفته شده در ساختار فریم دوچرخه های کوهستان است. هر چه مدل دوچرخه گران تر باشد، حتما آلومینیوم سبک تر و مقاوم تری در آن استفاده شده است.

سبک بودن به معنای عدم استحکام نیست، بلکه کارخانه تولید کننده وقت و انرژی بیشتری صرف کرده تا طراحی لوله ها و مراحل تولید فریم بسیار باکیفیت و مقاوم به پایان برسند.

سایر مواد فریم شامل فولاد، تیتانیوم و فیبر کربن کی شود. فولاد محکم است و قیمت کمی دارد،‌ اما برای دوچرخه کوهستان سنگین است و کمتر از آن استقاده می کنند. تیتانیوم بسیار سبک است و مقاومت بالایی دارد، اما قیمت آن بسیار بالا می باشد.

فیبر کربن در فریم دوچرخه های کورسی وجود دارد و در حین ایجاد سبکی مقاومت بالایی بوجود می آورد. فیبر کربن قیمت بالایی دارد و پردازش آن در کارخانه ها دشوار است. امروزه بیشتر فریم دوچرخه ها را آلیاژ آلومینیم تشکیل داده است و سایر موارد سهم کمی در تشکیل فرم دارند.

حتما بخوانید:   انواع مسابقات دوچرخه سواری جاده

ترمز های دوچرخه کوهستان

در دوچرخه کوهستان با دو نوع ترمز سر و کار داریم:

ترمز های دیسکی 2 نوع اند:

  1. دیسکی هیدرولیک؛ که دارای سیستمر ترمز گیری پیشرفته و قوی تر اند و به تلاش کمتری برای ایجاد توقف نیاز دارند.
  2. کابلی (دیسکی مکانیکی)؛ این نوع سیستم به تنظیمات دستی بیشتری نیاز دارد و دقت ترمز آن از هیدرولیک کمتر است ولی باین توصیفات ترمز استانداردی محسوب می شود.

ترمز قاب چرخ:

این سیستم دارای صفحات ترمزی است که به قاب چرخ ها متصل هستند. مزیت آن ها این است که پس از خرابی صفحات ترمز تعویض آن ها راحت تر صورت می گیرد. در بازار خرید و فروش دوچرخه، سیستم های ترمز گیری از بهترین مدل ها هستند، بنابراین نوع ترمز تاثیر زیادی بر انتخاب و خرید شما نخواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *