مهارت های دوچرخه سواری (۲)

در مهارت های دوچرخه سواری (۱) برخی از نکات مهم برای افزایش سطح مهارت در دوچرخه سواری را بررسی کردیم و در این پست به بررسی سایر موارد می پردازیم:

ترمز گرفتن

با اینکه جنس ، مدل و نوع ترمز در نگه داشتن و کنترل دوچرخه در سرعتهای بالا بسیار مهم است ولی از آن مهمتر نحوه صحیح استفاده کردن از ترمز می باشد . ترمز جلو بیش از ۷۰% در نگه داشتن چرخ موثر می باشد . نحوه درست استفاده کردن از آن را فرا بگیرید .

 تمرین :

نحوه استفاده از هر دو ترمز – ترمز به فرم ABS – ترمز قبل از پیچ و حرکت – عدم گرفتن ترمز جلو در سنگلاخها .

پرش و عبور از موانع کوتاه

هر مقدار هم که با احتیاط به طرف پائین در حرکت باشید باز با این حال ، پرش امری اجتناب ناپذیر بوده و می بایست برای فرار از خطر ، به سرعت ، حالت پرش به خود گرفته و از روی موانع پرش کنید .

حتما بخوانید:   چگونه دوچرخه کوهستان مناسب انتخاب کنیم؟

پرش در حالتهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد ، همانند یک سنگ در جلو راه ، عبور از چاله ها ، رد کردن موانع و . . .

برای عبور چرخ جلو از مانع یک راه حل بسیار ساده و همیشگی وجود دارد و آن بلند کردن چرخ جلو از روی زمین با دستهاست (تک چرخ ) .

برای بلند کردن چرخ عقب و بدنه دوچرخه چه راه حلی پیشنهاد می کنید ؟

بدون وجود فیکس ها در پنجه رکاب ، شما قادر به سبک کردن چرخ عقب نیستید . فیکس ها ی رکاب ، کف پای شما را به پدال ها ثابت نگه می دارند.بهترین حالت دید عمومی حدود ۱۰ متر و دید چرخ جلو ۲ متر است ، اما باز این نیز مانند موارد فوق بستگی تام به نوع مسیر انتخابی شما خواهد داشت .

چنین دیدی کمک بسیاری به شما خواهد کرد تا حالت مناسب را نسبت به مانعی که با آن مواجه می شوید به خود بدهید . نقش کمک فنرهای متعددی که بر روی دوچرخه به منظور گرفتن شکها قرار دارد بسیار حائز اهمیت و غیر قابل انکار است ، اما بهترین کمک فنر ممکن بدن خود شماست که با گرفتن حالت مناسب می توانید نیروهای وارده را تا حد زیادی خنثی کند . حالت دست ها ، پاها و ستون فقرات نیز بسیار مهم و حیاتی است . چهار عامل سرعت شما را در سراشیبی ها به بالا ترین حد ممکن می رساند :

  1.  اطمینان به خود از لحاظ بالا بردن نکات ایمنی فردی .
  2. اطمینان به دوچرخه تان از لحاظ لوازم و قطعات .
  3.  داشتن تجربه کافی .
  4.  حالت صحیح بدن در سرا شیبی های تند. فیکس های پدال نیز بسیار کمک خوبی خواهند بود چرا که بر شک های وارده ، خطر در رفتن پا از روی پدالها وجود دارد پس در کارهای جدی از فیکس پدال استفاده کنیدتوصیه :
    هیچگاه اعتماد به نفس خود را از دست ندهید ، هر لحظه که فکر کردید و وسوسه شدید که زمین خواهید خورد این لحظه ای است که دوچرخه ، شما را به زمین خواهد زد ؛ با یک حالت ستیز و قدرت و نرمی به استقبال سراشیبی ها رفته و به خود تلقین کنید که هرگز تعادل خود را از دست نمی دهید .ادامه این مطالب را می توانید در مهارت های دوچرخه سواری ۳ دنبال کنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *