پیشگیری از صدمات ناشی از دوچرخه سواری

صدمه دیدن جزیی از دوچرخه سواری است و یکی از دلایلی است که این ورزش را چالش انگیز می کند.در حالیکه بعضی از صدمات غیر قابل جلوگیری هستند ولی کارهایی هستند که هر دوچرخه سواری می تواند برای پیشگیری از صدمات احتمالی انجام دهد و در این بخش از کراس چرخ لیستی از صدمات ناشی از دوچرخه سواری و کارهایی که برای جلوگیری از آن ها می توانید انجام دهید را آورده ایم.

التهاب تاندون آشیل

این یک صدمه ناشی از استفاده ی بیش از حد از تاندون آشیل است که باعث التهاب آن می شود.این صدمه نباید با پارگی تاندون آشیل اشتباه گرفته شود.از عوامل این صدمه،اندازه نبودن دوچرخه و قرار گرفتن نادرست پا بر روی پدال ها را می توان نام برد.

راه حل : ورزش خود را سبک تر کنید و برای آرام کردن التهاب از یخ استفاده کنید.استفاده از ایبوپروفن هم به عنوان دارویی ضدالتهاب توصیه می شود.اما برای اینکه ایبوپروفن موثر واقع شود باید آن را چند روز متوالی استفاده کنید و مصرف آن تنها زمانی که درد دارید،برای آرام کردن التهاب مؤثر نخواهد بود.اگر صدمه ی شما ناشی از استفاده ی بیش از حد از دوچرخه نباشد،به دلیل اندازه ی نامناسب دوچرخه است. پایین آوردن صندلی دوچرخه باعث می شود که فشار از آشیل ها برداشته شود و به تاندون این امکان را می دهد که استراحت کافی را داشته باشد.

حتما بخوانید:  مهارت های دوچرخه سواری (۲)

التهاب تاندون پاتلا

تاندون پاتلا درست زیر کاسه ی زانو قرار گرفته است و التهاب آن معمولا به دلیل پایین بودن بیش از حد زین دوچرخه و یا سواری طولانی با دنده های سنگین است و به همین دلیل ماهیچه های سرینی به اندازه ای که باید،استفاده نمی شوند در نتیجه ماهیچه های چهار سر بیش از حد استفاده می شوند و باعث التهاب تاندون می شوند.

راه حل : با سرعتهای مختلفی پدال بزنید.بالا بردن سرعت پدال زدن باعث بهبود عملکرد سیستم قلب-عروقی هم می شود.بالا بردن زین هم می تواند کمک کند که از ماهیچه های ران و ماهیچه های سرینی بیشتر استفاده شود.

اطلاعات بیشتر: چگونه دنده های دوچرخه را عوض کنیم؟

شکستگی استخوان های ترقوه یا زورقی

این دو استخوان در حین تصادف بیشترین شکستگی را دارند.این دو، نقاطی حساس و ضعیف هستند که هنگام افتادن بر روی زمین دچار ضربه می شوند.این صدمات به کمکهای سریع پزشکی نیازمند هستند ولی معمولا به دلیل اینکه کوچک هستند و درد زیادی ندارند از آن ها به سادگی می گذرند و این خطرناک است.

حتما بخوانید:  کوله پشتی مناسب برای دوچرخه سواری

راه حل : شکستگی استخوان پیش می آید ولی راه حل منطقی برای جلوگیری از آن این است که هنگام اینکه دارید به زمین می خورید،همچنان دستگیره های دوچرخه را گرفته باشید.این کار باعث می شود کل بدن ضربه ی ناشی از افتادن را تحمل کند،نه اینکه تنها دو استخوان در بازو ها.

عرق سوز شدن

عرق سوز شدن یک مشکل پوستی ناشی از ساعت ها نشستن روی زین است.شلوارهای قدیمی و زین هایی که خیلی بلند هستند از عوامل این مشکل هستند.

راه حل : پایین آوردن زین و همچنین استفاده از پماد سوختگی می تواند به شما کمک کند.

کمر درد

اگر اندازه ی دوچرخه تان نامناسب باشد و ساعت ها بر روی آن سواری کنید ممکن است دچار کمر درد شوید.

راه حل: تمرین مقاومتی بر روی ماهیچه های مرکزی بدنتان انجام دهید بیشتر هم در فصل های پاییز و زمستان که کمتر دوچرخه سواری می کنید،تمرین کنید و از ماهیچه های مرکزی بدن به سادگی نگذرید. داشتن عضلات ضعیف از رساندن نیروی کافی از ماهیچه های مرکزی بدن جلوگیری می کنند.

حتما بخوانید:  چه تفاوتی بین دوچرخه ی کوهستانی و دانهیل وجود دارد؟

اطلاعات بیشتر: ورزش های مخصوص دوچرخه سواران حرفه ای

گردن درد

گردن درد معمولا به دلیل حمل وزن سر در طول دوچرخه سواری های بلند مدت است و از عوامل دیگر گردن درد اندازه ی نامناسب دوچرخه و سفت کردن شانه ها هنگام دوچرخه سواری است.

راه حل : اگر دوچرخه تان برای شما اندازه نیست ابتدا باید به این مسئله بپردازید.جلو و پایین آوردن زین برای شما حالتی راحت تر را ایجاد می کند.اگر تمرکزتان را بر روی ریلکس کردن شانه هایتان قرار دهید باعث می شود که فشار بر روی گردنتان وارد نیاید.همچنین اضافه کردن تمرینات شانه و گردن به تمرینات مقاومتی،کاری مفید است.

همانطور که همه ی صدمات دارای نشانه ها و دردهایی هستند،اگر از صدمه ای در بدنتان مطمئن نیستید و یا درد آن به مرور زمان بیشتر شده است،حتما به پزشک مراجعه کنید. زرنگ باشید و به صدای بدنتان گوش کنید.

با ما در اینستاگرام همراه باشید.