کافئین و تاثیر آن بر دوچرخه سواری

اگر نوشیدنی وجود داشته باشد که بتوان آن را  مناسب فرهنگ دوچرخه سواری دانست؛ آن نوشیدنی لذت بخش قهوه و کافئین است.کافئین یک ماده شیمیایی از گروه آلکالوئیدهاست؛ که تاثیرات به سزایی بر بدن، مخصوصا سیستم عصبی و قلبی عروقی دارد.

تاثیر کافئین بر بدن

به عبارت کلی تر، کافئین محرکی است که که مغز و بدن را برای یک فعالیت عملی آماده می کند.برخی از اثرات آن عبارتد از: افزایش تعداد ضربان قلب، اتساع رگهای خونی برای سهولت جریان خون در بدن، تعمیم تحریک سیستم عصبی بدن و حساسیت آن به تحریک های عصبی.

تاثیرات کافئین مانند هر داروی دیگری به فاکتورهای زیادی بستگی دارد و با افزایش دز آن مقدار تاثیرات آن نیز متفاوت می شود. اولین نشانه های این تاثیرات در سیستم قلبی و عروقی نمایان می شود که شامل لرزش ، اختلال در همانگی و کنترل بدن، اضطراب بسیار بالا و ریتم نا منظم قلب است.

کافئین از داروهای محبوب و با درجه اعتیاد آوری بالایی است. به شکل استاندارد هر 250 میلی لیتر فنجان قهوه حاوی 70 تا 180 میلی گرم کافئین است که بسته به طریقه آماده کردن آن دارد. چای از کافئین کمتری نسبت به قهوه برخوردار است که هر فنجان چای 20 تا 35 میلی گرم و برای سودا 30 تا 40 میلی گرم است.

حتما بخوانید:   عادات غذایی نادرست دوچرخه سواران

جالب اینکه سریعترین متد اثر بخشی کافئین از طریق جویدن آدامس است. به این صورت که هنگام جویدن از طریق رگ های خونی موجود در زبان و دهان وارد جریان خون می شود و مانند جذب از طریق روده ها و معده اثر بخشی آن با تاخیر مواجه نیست.

تاثیر هر مقدار دز از کافئین به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. مصرف متوسط کافئین حسی قوی از شادی و آرامش را در افراد ایجاد می کند. تجربه نشان داد است که افرادی که از دز بالایی از کافئین استفاده می کنند دچار عوارض ناخوشایندی چون اضطراب،تهوع و تپش قلب می شود که موجب خدشه دار شدن عملکرد در امور می شود.

از طرف دیگر اعتیاد به کافئین اثر بخشی دارو در دز پایین را از بین می برد . با تزریق مداوم کافئین با دز بالا در موش ها شاهد از کار افتادن موتور حسی اندامها و حالت افسردگی در چند روز اول پس از توقف تزریق بودیم. دونده های تحت آموزش تجربه اهمیت تاثیرات حاد استفاده از کافئین را در طول 6 هفته  بعد از استفاده از کافئین را داشته اند.

حتما بخوانید:   چند نکته برای دوچرخه سواری در ماه رمضان

1

بر اساس مطالب گفته شده به این نتیجه می رسیم که اعتدال در مصرف بسیار اهمیت دارد. اگر می خواهید از قهوه به عنوان یک افزودنی انرژی زا استفاده کنید نه صرفا به عنوان یک نوشیدنی؛ باید تا حد امکان از استفاده مخروطی و  افزایشی اجتناب کنید؛ و استفاده از قهوه را به قبل یا طول فعالیت خود موکول کنید.

البته دانشمندان بحث راجع به انرژی زا بودن کافئین را بی معنی میدانند. در ادبیات علمی  واضح و روشن است که استفاده صحیح از کافئین را برای بهبود عملکرد دوچرخه سوار برای مدت کوتاه و تلاش بسیار بالا موثر است. بررسی ها نشان داده که در زمانی که تلاش با شدت بالا انجام می شود زمان رسیدن به خستگی هم با افزایش مقدار کافئین افزایش یافته است. اما انجام دوباره آزمایشات در بعد از ظهر نشان داد که افزایش مقدار کافئین در مسابقات چندگانه مورد نیاز نیست.

در تضاد با دوچرخه سواری  سرعتی، مزایای استفاده از کافئین در تمرینات استقامتی زیاد واضح و روشن نیست.

حتما بخوانید:   حذف کاوندیش و ساگان از گردونه رقابتهای توردوفرانس ۲۰۱۷

اسکاتلندی ها تحقیقاتی انجام دادند که در آن 8 دوچرخه سوار رشته 100 کیلومتر استقامت با دوره های بین 1 تا 4 کیلومتر سرعتی، مسابقه دادند.و خوردن قهوه هیچ تاثیری در روند مسابقه نداشت. در صورتی که محققان نظامی کانادا معتقدند خوردن مقدار کمی قهوه قبل از دویدن یک مسیر 10 کیلو متری با کلاه خود و کوله پشتی در سرعت دونده ها موثر بوده است.

نهایتا در مقایسه با خوردن کربوهیدراتها، هیچ سود افزودنی  در طول 120 دقیقه دوچرخه سواری نداشته است.

پس قهوه بنوشید و از دوچرخه سواری خود لذت ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *