کمک فنر در دوچرخه های کوهستان

دوچرخه یک وسیله حمل و نقل ساده است با کارایی آسان و در عین حال دارای اجزای متفاوت است که هر کدام بنابر کارایی متفاوت و نوع استفاده ای که ازدوچرخه میکنیم متفاوت است. تفاوت های دوچرخه زنانه ومردانه و تفاوت لاستیک های دوچرخه را با هم بررسی کردیم و حالا می خواهیم راجع به یکی از مهم ترین تفاوت ها صحبت کنیم.

سیستم کمک فنر در دوچرخه کوهستان

کمک فنر در دوچرخه ها از مواردی است که در قیمت دوچرخه و کیفیت و کارایی آن تاثیر به سزایی دارد. سیستم کمک فنر دوچرخه ها برای بالا بردن سطح راحتی و بهره وری آنها تولید شده است اما به کارگیری آنها تبعاتی همچون پیچیدگی و گران قیمت بودن و سنگین ترشدن وزن دوچرخه نسبت به دوچرخه های معمولی را در بر دارد.
ممکن است با وجود این سیستم دوچرخه سوار نیاز به استفاده از انرژی بیشتری داشته باشد زیرا سیستم کمک فنر مقداری از انرژی راننده را تلف میکند به همین خاطر است که مهندسین برای اینکه دوچرخه های کوهستانی بتوانند از زمین های سخت و ناهموار بالا بروند ابتدا کمک فنر چرخ جلو و سپس کمک فنر برای هر دو چرخ جلو و عقب را طراحی کردند.
طی آزمایشاتی فواید و مضرات راندن دوچرخه در سه حالت بررسی شد:

  1. دوچرخه با قالب خشک
  2. دوچرخه با کمک فنر چرخ جلو و
  3. دوچرخه با هردو کمک فنر جلو و عقب

نتیجه ی آزمایشات نشان داده که در هنگام عبور از یک مانع 6 سانتی متری کمک فنر چرخ جلو نیروهای وارده عمودی را تا 37 درصد و نیروهای وارده افقی را تا 28 درصد کاهش میدهد.این نیروهای افقی سرعت را کاهش میدهند ، بنابراین اگر بتوان فشار آنها را کمتر کرد انرژی کمتری برای به جلو راندن دوچرخه صرف می شود.
دوچرخهدوچرخه کوهستانی) باید یک یا دو کمک فنر داشته باشد تا با متراکم کردن و برگرداندن به حالت اولیه بتواند ضربه ناشی از crosscycle suspension bikeمسیرهای سخت و ناهموار را کم کند. اگر می خواهید دوچرخه ای با کمک فنر داشته باشید دو انتخاب دارید:

  1. دوچرخه ای که تنها یک کمک فنر جلودارد.
  2. دوچرخه ای که هر دو کمک فنر جلو و عقب را داراست.

حال به بررسی مفصل کمک فنر دوچرخه می پردازیم.اساسا کمک فنر فقط در دوچرخه های کوهستان استفاده می شود ؛ چون کمک فنر دوچرخه کنترل بهتر دوچرخه و راحتی در راندن بر روی مسیرهای سخت و سنگی و پردست انداز را مهیا می کند و این خودش یکی از چندین عاملی است که دوچرخه سواری کوهستان را برای شما لذت بخش تر میکند.

بهبود بخشیدن کمک فنرها

اگر کمک فنر جلویی شما به دلیل فرسودگی یا خرابی غیر قابل تعمیر شده و باید عوض شود شما باید این 4 نکته را برای جایگزین کردنش بدانید:

  1. سازگاری چرخ:  آیا چرخ جلویی شما ضامن اساندارد 9میلیمتری را دارد؟ سایز درست طوقه چرخ را برای خود انتخاب کنید.
  2. دامنه: خیلی از بدنه های دوچرخه ها به گونه ای طراحی شده اند تا بتوانند با یک سیستم کمک فنر مسافت معینی را طی کنند. دامنه میزان کارکرد اجزای دوچرخه را نشان میدهد.یک دوچرخه کوهستانی قدیمی ممکن است دو شاخ جلویش 80  میلیمتر باشد. یک دو شاخ 100 میلیمتری جایگزین قابل قبولی است. ولی دوشاخ 120میلیمتری  احتمالا شکل کلی دوچرخه را تغییر میدهد. بعلاوه بعضی از دوچرخه های کاملا محکم زاویه ی بدنه آنها طوری است که میتوانند به دوچرخه کمک فنردار تبدیل شوند.
  3. میله اتصال: یک میله ی اتصال استاندارد به اندازه 1-1.8 دیامتر است. دوچرخه های خیلی قدیمی شاید میله ی 1 دیامتری داشته باشند و دوچرخه های جدیدتر ممکنه میله اتصال بزرگ داشته باشند. مطئن شوید که دوشاخ شما میله اتصالی داشته باشد که با اجزای دیگر سازگاری داشته باشد.
  4. نوع ترمز: بیشتر دوچرخه های کوهستانی دارای ترمز دیسک هستند.اگر میخواهید که یک دوشاخ که crosscycle-rear- suspension دارای ترمز کناری است را عوض کنید انتخاب شما محدود میشود به دو شاخ های خیلی ابتدایی مگر اینکه چرخها و ترمزهایتان را هم به روز کنید.
حتما بخوانید:   ورزش های مخصوص دوچرخه سواران حرفه ای 2

هزینه ی عملکرد دوچرخه

میخواهید دوچرخه جدید بخرید؟ کیفیت کمک فنر تاثیر مهمی روی قیمت آن دارد. دوشاختان را عوض میکنید؟ شما یک طیف از انتخاب ها و قیمتها خواهید داشت. در اینجا میگوییم که چه چیزی ارزش این را دارد که برایش بیشتر هزینه کنیم:

  1. کمک فنر وزن کمتری داشته باشد: نسبت به سایر دوچرخه ها سبکتر باشد.
  2. تنظیمات بیشترکمک فنر : تنظیمات فشار و بازگردانیدن به حالت اولیه به شما این امکان را می دهد که کمک فنری را پیدا کنید که متناسب با وزنتان و نحوه ی دوچرخه سواری و مسیرتان باشد.
  3. کیفیت بدنه دوچرخه: مدلهای های اِند طراحی تکنیکی و طول عمر بیشتری دارند.
  4. بهبود کیفیت دوچرخه سواری: به دنبال سیستم کمک فنری میگردید که دوچرخه سواری را برایتان نرم و راحت کند؟ چگونه پیدایش میکنید؟ مقایسه کردن قیمتها یک راه حل خوب است چون دوشاخ قیمتی تر عملکرد بهتری نسبت به دوشاخ ارزانتر دارد.

تقریبا همه ی دوچرخه های کوهستان مجهز به کمک فنر جلو هستند،همانطور بعضی از دوچرخه های هایبرید و دوچرخه های کودک دارا هستند .تفاوت آنها در چیست؟

کمک فنر در دوچرخه های کوهستانی تنظیماتی را فراهم میکند تا روند دوچرخه سواری را بهبود بخشد. کمک فنر در دوچرخه کودک و هایبرید عملکردی ابتدایی و کمترین میزان تنظیمات را دارد.

از دوچرخه های کوهستان کراس چرخ دیدن کنید.

مدل های کمک فنر

متداولترین مدل کمک فنر جلو دوشاخ است که شامل دو پایه است که چرخ جلو را به تیوب جلوی بدنه وصل میکند.
میله اتصال: دوشاخ را به بدنه وصل میکند.
راس: 2میله ی عمودی را به هم متصل میکند.
میله های عمودی: دو میله ی عمودی دو شاخ که هر کدام از داخل پوسته خارجی دوشاخ عبور میکنند.
پوسته خارجی دوشاخ: هر کدام از انتها به ابتدای چرخ وصل میشوند.همچنین به ترمزها هم وصل میشوند.
پایه های ترمز:برای طوقه،دیسک یا هر دو.

دامنه:

اشاره دارد بر میزانی که کمک فنر باید حرکت کندتا بطور کامل فشرده شود. کمک فنر ممکنه  2 دسته ی مسافت کوتاه یا بلند تقسیم crosscycle suspension bikeمی شود:

  1. کمک فنر مسافت های کوتاه (کمتر از 120 میلیمتر): کمک فنر دوچرخه سواری را با تکیه بر مسیر های هموار و نرم برای ما فراهم میکند.
  2. کمک فنر مسافت های بلند (بیشتر از 120میلیمتر) : بهترین گزینه برای پایین آمدن از مسیرهای سخت با سرغت بالا و با داشتن کنترل بیشتر بر فرمان است.
حتما بخوانید:   گرفتن پنچری لاستیک های دوچرخه

بعضی ازدوشاخ ها دارای دامنه ی قابل تنظیم میباشند. تنظیم کردن دامنه کمک فنر نه تنها قدرت ضربه گیری را بالا میبرد بلکه روی راندن دوچرخه و کنترل آن هم تاثیر میگذارد.
کمک فنر مسافت کوتاه بیشتر متوجه عملکرد سیستم فرمان است که میتواند بدلیل کششی باشد که در حین رفتن بر روی سرپایینی به وجود می آید. دوچرخه مسافت بلند دارای سیستم فرمان آرامتری است که باعث میشود هنگام پایین آمدن از سر پایینی محکمتر حس شود.

قطر میله های عمودی دو شاخ:

دو شاخ ایده آل بدون اینکه آسیب ببیند در برابر ضربه قرار میگیرد و قطر میله ها بر روی سختی دو شاخ تاثیر گذار است . میله های پهتر سنگین تر و سخت ترند تا ضربه های شدید ناشی از سرعت بالا در مسیر های سخت و زمین های پرش را تحمل کنند.کارخانه های دوچرخه دوشاخ را به گونه ای انتخاب میکنند که قطر مناسب را داشته باشد. قطر دوشاخ در دوچرخه های متفاوت عبارتند از:

  1. دوچرخه کودک با قطر 28 سانتیمتر
  2. دوچرخه هایبرید (شهری) با قطر30 ساتیمتر
  3. دوچرخه کراس کتنتری و تریال با قطر 32 سانتیمتر
  4. دوچرخه های کوهستان بین 34 تا 36 سانتیمتر متغیر است.
  5. دوچرخه فری راید و دانهیل بین 38 تا 40 سانتیمتر متغیر است.

سیستم فنر در کمک فنر

  1. فنر حلقه ای: یک فنر حلقه ای فشردگی کمتری دارد و با مقاومت های مختلف موجود هستند.اگر فنر حلقه شده ی شما خیلی نرم یا خیلی محکم است برای وزن و مدل راندنتان ،دوچرخه فروشی شما ممکن است فنر شما را با مدلی نرمتر یا محکمتر جایگزین کند. این کمک فنر دارای عملکرد خوب و تنیم کمتر است.
  2.  فنر بادی(هوای فشرده شده در یک مخزن) : فنر بادی روند رو به افزایش فشار را دارد. یعنی فنر در مرحله ی اول دامنه ی حرکت نرمتر است و در مرحله ی بعدی همراه با زیاد شدن تراکم،سخت تر میشود. مهمترین ویژگی کمک فنر بادی وزن کمترش است که باعث میشود برای پدال زدن مخصوصا در سر بالایی انرژی کمتری به کار ببریم .

تنظیمات کمک فنر

 کمک فنر ممکن است هیچ تنظیمی نداشته باشد و اگر داشته باشد هم به قرار زیر است:

  1. قفل کردن: خیلی از کمک فنر ها دارای یک قفل کوچک هستند که اگر آنرا فعال کنیم انرژی از دست داده را به کمترین حالت میرساند.
  2. تنظیم پری لُود: کمک فنر حلقه ای معمولا یک دکمه بالای یکی از پایه ها دارد تا به فشار اندازه گرفته نشده بر روی فنر این امکان را بدهد که زیاد و کم شود. به خاطر داشته باشید که اگر کمک فنر خیلی نرم شد پری لُود را زیاد کنید.
  3. فشار هوا: کمک فنر بادی دکمه ی پری لود ندارد ولی به جای آن یک انگشتی برای ثابت کردن فشار هوا دارد..یک پمپ ویژه برای این کار لازم است.از یک پمپ لاستیک معمولی استفاده نکنید.
  4. تنظیم کمک فنر: برای فنر حلقه ای یا بادی دوشاخ دارای یک چوب عایق و وان روغن می باشد که سرعت فشرده شدن و بازگشتن به حالت اولیه را تنظیم میکند.
  5. تنظیم کننده ی فشار: کنترل می کند که چگونه فنر خیلی سریع با ضربه مقابله میکند.
  6. تنظیم کننده بازگشت به حالت اولیه: سرعتی را که در آن کمک فنر بعد از متراکم شدن به حالت اولیه بر می گردد را کنترل میکند.
  7. کمک فنر عقب: کمک فنر عقب فقط در دوچرخه هایی که هر دو کمک فنر را دارند پیدا میشود و معمولا به آن ضربه گیر عقب گفته میشود که باعث میشود که چرخ عقب از ضربه ها راحت رد شود اینگونه که لاستیک در تماس با زمین می ماند و کنترل راننده بیشتر و خستگی اش کمتر میشود.
  8. دامنه ی ضربه گیر: میزانی است که کمک فنر عقب فشرده میشود که تقریبا کم است.کمک فنر عقب در انتهای کوتاه بدنه است و چرخ عقب در قسمت بلند بدنه است.پس دامنه حرکت چرخ خیلی بیشتر از چیزی که دامنه ضربه گیر نشان میدهد،میشود.
  9. دامنه حرکت چرخ: در مقایسه با دامنه ضربه گیر دامنه چرخ واقعی بسیار شبیه به آن چیزی است که در چرخ جلو داریم.در یک دوچرخه ای که دو کمک فنر دارد باید انتظار داشت که دامنه تقریبا مشابه در چرخهای جلو و عقب داشته باشیم.
  10. تنظیمات: مشابه با کمک فنر جلو،تنظیمات به مدل بستگی دارد.در مدلهای قدیمی کمک فنر عقب،ضربه به پدال را به وجود میاورد یعنی اینکه فشار پدال زدن دوچرخه سوار کمک فنر را به کار می انداخت و یک چرخه فشار به وجود میاورد وکمبود فشار پدال را جبران میکرد.

تعمیر و نگهداری کمک فنر

هر چه که حرکت میکند نیاز دارد که بطور دوره ای سرویس شود،و کمک فنر دوچرخه هم از این قاعده مستثنا نیست . توصیه ی کارشناسان کراس چرخ برای شما این است:

  1. جلوگیری یا کاهش خراش بر روی میله های دوشاخ
  2. میله های دوشاخ را تمیز نگهدارید.
  3. اجزای کمک فنر بسیار گران هستند برای جایگزینی. طول عمر کمک فنر میتواند با تعمیرهای دوره ای یک متخصص افزایش پیدا کند.
  4. گر شما بطور عادی دوچرخه سواری میکنید،کمک فنر خود را پس از 100ساعت برای سرویس ببرید.
حتما بخوانید:   رشته های دوچرخه سواری کوهستان

همچنین تعمیر تخصصی کمک فنر زمانیکه حالتهای زیر را مشاهده کردید بسیار توصیه میشود:

  1. روغن چکه کردن بر روی میله های دوشاخ و به دور پوسته خارجی دوشاخ
  2. کمک فنر بادی ، باد را نگه نمیدارد و همه دامنه را از دست میدهد.
  3. ضربه زدن بین دوشاخ یا پایین پوسته خارجی دوشاخ
  4. هرگونه بهم ریختگی غیر معمول یا ممانعت از انجام عمل عادی

مطمئن شوید که کمک فنر بطور صحیح تنظیم شده است.این را در خاطرتان داشته باشید که همه ی دستورالعمل هایی که گفته شد برای همه مدل کمک فنر قابل اجرا نیست. کاتالوگ کارخانه سازنده دوچرخه خود را برای پیدا کردن مدلش نگاه کنید.

این پست را با دوستان دوچرخه سوارتان به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *