گرفتن لنگی دوچرخه

طوقه به دو شكل می تواند لنگ شود :

  1.  لنگی به چپ وراست
  2. ‌لنگی به بالا و پایین

لنگی به چپ و راست :

دراین نوع لنگی ها اگر در راستای قائم از روبرو به طوقه نگاه كنید یك قسمت از كمان دایره ای شكل طوقه به چپ یا به راست متمایل است،ولی در حالت عادی به دلیل اینكه عرض لاستیك بیشتر از طوقه است نمی توان با نگاه كردن ،متوجه لنگی طوقه شد ،مگر مقدار لنگی زیاد باشد .

برای تشخیص كمان لنگ می توان طوقه را گرداند و به فاصله لقمه ترمز ها تا طوقه دقت كرد و هر قسمت از طوقه كه به لقمه چپ یا به لقمه راست نزدیك شد آنرا به ذهن سپرد یا دست را روی كمان لنگ قرار داد .
پس از تشخیص كمان لنگ ، با تنظیم كشش پره ها به لنگ گیری می پردازیم .سرپره ها با آچار مخصوصی به نام آچار پره شل و سفت می شوند و در حقیقت راست گرد هستند ولی چون از داخل طوقه (طرف لاستیك)به آنها دسترسی نداریم از بیرون طوقه (طرف پره ها‌)چپگرد كار می كنند .

حتما بخوانید:   تفاوت میان دوچرخه های کوهستان

بنابراین سفت كردن پره یا كشیدن آن باید سرپره را با آچار پره در جهت خلاف عقربه های ساعت بگردانید تا سفت شود و برای شل كردن پره باید سر پره را در جهت عقربه های ساعت بگردانید .

مطالعه بیشتر : چگونه شانژمان دوچرخه را تمییز کنیم؟

لنگ گیری طوقه دوچرخه

حالا برای اینكه لنگ گیری طوقه را یاد بگیریم ،فرض می كنیم در محدوده ای یهاندازه پنج پره (یعنی قسمتی از طوقه كه پنج پره به آن متصل است ) طوقه به یك سمت كشیده می شود (به این جهت ،جهت كشیدگی می گوییم ) از این پنج پره ،سه پره به یك طرف توپی چزخ متصل هستند و دو پره دیگر به طرف مقابل توپی متصل هستند .
برای اینكه لنگی طوقه گرفته شود ابتدا باید از پنج پره متصل به كمان لنگ ،پره هایی كه در جهت كشیدگی هستند كمی شل شوند و سپس پره هایی كه در جهت كشیدگی نیستند كمی سفت شوند و اگر هر پنج پره شل بودند ،فقط پره های طرف مقابل كشیدگی ،سفت شوند و در نهایت دوباره لنگی طوقه آزمایش شود كه شل ،یا بیش از حد سفت نباشند .

حتما بخوانید:   اجزای دوچرخه برقی

هنگام شل یا سفت كردن تمام پره ها كافی است همه سرپره ها به یك اندازه (مثلا یك چهارم دور یا نیم دور ) شل یا سفت شوند . اگر پره ها بیش از حد سفت باشند در دست اندازها بریده میشوند .

لنگی به بالا و پایین :

در تاب كله ، طوقه به چپ و راست انحراف ندارد ، ولی در بعضی از قسمتها طوقه بالا می آید و هنگامی كه روی دوچرخه هستید احساس می كنید زین یا فرمان در هر دور چرخ یك ضربه می زند .

علت تاب كله این است كه پره های چپ و راست در یك كمان كشیده شده اند و در كمان مقابل شل هستند و قسمتی از طوقه كه در طرف پره های شل قرار دارد ایجاد برآمدگی در طوقه می كند . دراین حالت ،باید پره ها طرف مقابل برآمدگی طوقه را شل و پره های طرف برآمدگی طوقه را سفت كنید .

گاهی لنگی طوقه مجموعه ای از تركیب این دو نوع لنگی است و گاهی بر اثر ضربه آنقدر شدت لنگی زیاد است كه اصطلاحا می گویند طوقه تاب خورده است . در این صورت با پره كشی (تنظیم پره ) لنگی قابل برطرف كردن نیست .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *