گرفتن پنچری لاستیک های دوچرخه

شاید دوچرخه سوار بیشتر از هر چیزی با پنچری و لنگی چرخها روبه رو باشد . به همین دلیل ،همه دوچرخه سواران باید بتوانند این دو کار رابه سرعت و به بهترین شکل انجام دهند .
هنگامی که چرخی کم باد می شود ، اولین کاری که باید انجام داد بررسی والف و سوزن یا کرمک است . در صورتی که خرابی از این قطعات باشد با تعویض یا تنظیم آنها مشکل حل می شود و اگر قسمت ورود و خروج هوا سالم باشد ،چرخ پنچر است .
هنگامی که یک چرخ پنچر میشود ،ابتدا باید لاستیک تویی را از داخل لاستیک رویی خارج کنید . در دوچرخه هایی که چرخها ضامن دارند بهتر است ابتدا چرخ را از دوچرخه جدا کنید ،سپس باد توپی را کاملا خالی کنید و مهره نگهدارنده سوزن به والف و والف به حلقه راباز کنید ، تا تویی کاملا خارج شود . سپس با زدن تویی و قرار دادن آن در ظرف آب ،محل پنچری را روی تویی تشخیص دهید و آن را علامت بزنید (با ماژیک ،خودکار ،مداد یا سنگ ) .
محل پنچری را خشک کنید و با سمباده نرم روی آن را پاک کنید . وصله متناسب با اندازه سوراخ ببرید . معمولا اگر سوراخ به شکل سوزنی باشد وصله کوچک مثلا ۵/۱ در ۵/۱ سانتیمتر کافی است ،ولی اگر سوراخ به شکل بریدگی باشد باید وصله را بزرگتر ببرید . چسب مخصوص پنچری را روی محل پنچری بمالید ؛به طوری که سطح آن روی لاستیک به اندازه وصله بریده شده باشد . سپس دو تا سه دقیقه صبر کنید تا چسب کمی خود را بگیرد . روکش وصله را جدا کنید و وصله را روی چسب قرار دهید ،داخل رویی را از اجسام برنده پاک کنید . دقت کنید که در این عمل دستتان دچار بریدگی و آسیب نشود ؛چون اگر شیشه یا میخ داخل تویی مانده باشد هنگام تماس ممکن است دست شما آسیب ببیند .
هنگام جا انداختن تویی و رویی دقت کنید لاستیک رویی درهمه جا بطور یکسان لاستیک تویی را در برگیرد . به این دلیل که در لاستیک تویی .اطراف والف یک محافظ دایره شکل وجود دارد ؛اگر قبل از جا انداختن رویی پیچهای والف را سفت کنید ،این محافظ دایره شکل باعث می شود که رویی در اطراف والف داخل طوقه قرار نگیرد . بنابراین ابتدا تویی و رویی را جا بیاندازید ، با تلمبه چند بار باد بزنید ،سپس والف را به حلقه سفت کنید .

حتما بخوانید:  چند نکته برای دوچرخه سواری در ماه رمضان