۱۰ کشور اول دنیا با بیشترین سرانه دوچرخه سواری

وجود بیش از یک میلیارد دوچرخه در دنیا، که دو برابر تعداد اتومبیل های موجود در سراسر دنیاست؛حکایت از محبوبیت و کارایی بالای این وسیله نقلیه ارزان قیمت در بین  مردم است.سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دوچرخه در دنیا تولید می شود. دوچرخه از قرن ۱۹ به عنوان یک وسیله نقلیه معرفی شد و تا به امروز استفاده از دوچرخه با رشد روز افزونی روبرو بوده است. بسته به اینکه قرار است یک دوچرخه چه نیازی از افراد را اعم از رفت و آمد شهری، تفریح، کار، امور نظامی و ورزش را تامین کند؛دوچرخه های متفاوتی مثل دوچرخه شهری، دوچرخه کوهستان, دوچرخه جاده، دوچرخه هیبرید و … طراحی و ساخته شد.

استفاده از دوچرخه در کشورهای مختلف با کارایی  های متفاوت رواج یافت. برای مثال در آمریکا مردم از دوچرخه برای سلامتی و داشتن تناسب اندام استفاده می کنند؛چون دوچرخه سواری باعث سوزاندن ۶۰۰ کالری در هر ساعت می شود. اما در چین یا سایر کشور ها از دوچرخه بیشتر به عنوان یک وسیله حمل و نقل استفاده می شود.

در اینجا به معرفی ۱۰ کشور اول دنیا با بالاترین سرانه استفاده از دوچرخه می پردازیم:

چین:crosscycle-china

  • جمعیت ۱۳۴۲۷۰۰۰۰۰
  • تعداد دوچرخه ۵۰۰۰۰۰۰۰۰
  • دوچرخه  سواران ۳۷/۲%

در شهر شانگ های ۶۰% دوچرخه سواران از دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه برای رفت  و آمد  به محل کار خود استفاده می کنند.

بلژیک:

  • جمعیت ۱۰۸۲۷۵۱۹
  • تعداد دوچرخه ۵۲۰۰۰۰۰
  • دوچرخه سوار ۴۸%

در بلژیک ۸% رفت و آمد ها با دوچرخه صورت می گیرد. میانگین مسافت طی شده در طول روز برای هر فرد حدود ۰/۹ کیلومتر است. برای مردم بلژیک دوچرخه سواری یک ورزش ملی محسوب می شود و راجع به آن بسیار جدی و حساس هستند. یک بلژیکی اصیل به طور حتم یک دوچرخه گران قیمت و با کیفیت بالای ترمز و تایر های مناسب در خانه دارد و حتما با پوشیدن یک کلاه ایمنی و جلیقه زرد رنگ برای قابل رویت بودن برای اتومبیل ها دوچرخه سواری می کند.

حتما بخوانید:  دوچرخه سواری در مسابقات (۲)

سوئیس:

  • جمعیت۷۷۸۲۹۰۰
  • تعداد دوچرخه ۳۸۰۰۰۰۰
  • دوچرخه سواران ۶۰/۴%

در سوئیس ۵% سفرهای شهری و ۱۰% رفت و آمد ها به محل کار  به وسیله دوچرخه صورت می گیرد. سوئیس یک کشور دوچرخه سوار است.

در این کشور دوچرخه سواری بیش از آنکه یک فعالیت باشد یک روش سالم برای لذت بردن از طبیعت و خوش آمدگویی به مردم محلی است. حتی در سوئیس کمپین حمایت از کارمندانی که با دوچرخه به محل کار خود رفت و آمد می کنند وجود دارد.

ژاپن:

  • جمعیت ۱۲۷۳۷۰۰۰۰
  • تعداد دوچرخه۷۲۵۴۰۰۰۰
  • دوچرخه  سوار ۵۶/۹%

در ژاپن ۱۵% رفت و آمدها به محل کار با  دوچرخه صورت می گیرد.در سال های اخیر بیش از ۱۰ میلیون دوچرخه در سال فروخته شده است. تعداد زیادی از مردم، از دوچرخه برای رسیدن به ایستگاه های مترو و قطار استفاده می کنند. امروزه بیشتر مردم ژاپن به دلایل  داشتن سلامتی و جلوگیری از ترافیک شهری و قطارهای شلوغ شهری از دوچرخه استفاده می کنند.

نکته جالب توجه اینجاست که در ژاپن مردم زمانی که مردم دوچرخه خود را برای سوار شدن به مترو یا رفتن به محل کار رها می کنند چه در طول روز چه هنگام شب ،قفل نمی کنند.

فنلاند:

  • جمعیت ۵۳۸۰۲۰۰
  • تعداد دوچرخه ۳۲۵۰۰۰۰
  •  دوچرخه سوار ۶۰/۴%

در فنلاند ۹ درصد رفت و آمدهای درون شهری به وسیله دوچرخه صورت می گیرد. میانگین مسافت طی شده در طول روز برای هر یک از سکنه در روز ۰/۷ کیلومتر است. فنلاندی ها بدون توجه به جایگاه اجتماعی یا سن  هردو قشر کودک و بزرگسال به عنوان توریست ، زنان خانه دار، بازنشستگان و کودکان  دوچرخه سواری می کنند.

حتما بخوانید:  هشتمین مرحله رقابت های توردوفرانس ۲۰۱۷ با پیروزی فرانسوی ها

اگرچه فصل دوچرخه سواری در فنلاند به شکل سنتی از بهار و تابستان شروع می شود، ولی خیلی از طرفداران دوچرخه سواری از باران ، گل و لای و طوفان های برفی زمستان ترسی دارند. عشق و علاقه فنلاندی ها به دوچرخه سواری را تنها با علاقه آنها به سگ شان ، ماهیگیری و سونا می توان مقایسه کرد.

نروژ:

  • جمعیت ۴۹۴۳۰۰۰
  • تعداد دوچرخه ۳۰۰۰۰۰۰
  • دوچرخه سوار ۶۰/۷%

در نروژ ۴ % سفرهای درون شهری به وسیله دوچرخه انجام می شود. در این کشور با جمعیت حدود ۴۹۴۳۰۰۰ نفر و ۳ میلیون دوچرخه؛ در سال حدود ۶۰% دوچرخه  ها ناپدید می شود. و دیگر توسط مالکین آنها پیدا نمی شود. بیشتر این دزدی ها در مکان هایی صورت می گیرد که مالکین آنها فکر می کنند مکان امنی است.دزدان ماهر دوچرخه های قفل شده را در مدت زمان حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه سرقت می کنند.

در خیابان ها ارزش فروش دوچرخه های دزدیده شده حدود ۵ تا ۱۰ درصد دوچرخه های فروشی در مغازه هاست. ۱۰ % این دوچرخه های دزدی به روسیه و اروپای شرقی صادر می شوند.

سوئد:

  • جمعیت ۹۴۱۸۷۳۲
  • تعداد دوچرخه ۶۰۰۰۰۰۰
  • دوچرخه سوار ۶۳/۷%

دوچرخه در بین خانواده های سوئدی یک وسیله ضروری زندگی است. حتی در بین برخی از خانواده ها داشتن دوچرخه مهم تر از داشتن یک تلویزیون است.

گاهی یک خانواده سوئدی انواع مختلف دوچرخه را با توجه به اعضای خانواده و سنین مختلف در خانه دارند، اما در خانه آنها خبری از دوچرخه نیست.

آلمان:

در آلمان حدود ۹% سفر های شهری با دوچرخه صورت می گیرد و میانگین مسافت طی شده در طول یک روز برای هر هر فرد در روز۰/۹ کیلومتر است. دوچرخه سواری در فرهنگ آلمان ها ؛ سنتی نهادینه شده  است. کمتر آلمانی هست که با دوچرخه سواری بزرگ نشده باشد.

حتما بخوانید:  پایان خوب تور دوفرانس

حتی فرزندان و پدر مادرشان نیز اینگونه اند و ممکن است پدر بزرگ و مادر بزرگشان هم اینگونه بوده باشند ویا هنوز هم دوچرخه سواری می کنند.

دانمارک:

  • جمعیت ۵۵۶۰۶۲۸
  • تعداد دوچرخه ۴۵۰۰۰۰
  • دوچرخه سوار۸۰/۱ %

در دانمارک ۱۸ در صد سفرهای درون شهری با دوچرخه انجام می شود و میانگین مسافت طی شده در روز به۱/۶ کیلومتنر در روز می رسد.

دوچرخ سواری عموما به عنوان یک وسیله سالمتر، ارزانتر و سازگار با محیط زیست و نیز سریعترین وسیله برای رفت و آمد در اطراف شهر نسبت به ماشین و یا هر وسیله نقلیه عمومی دیگری شناخته می شود.

سیاست مدیریت شهری در این کشور موجب افزایش ۴۰ درصدی  در سال ۲۰۱۲ و ۵۰ درصدی در سال ۲۰۱۵ بوده است. در کپنهاگ پایتخت دانمارک ۳۷ درصد از شهروندان به طور روزانه دوچرخه  سواری می کنند . شهردار محلی نیز به  توریست ها دوچرخه رایگان می دهد.

هلند؛ پایتخت دوچرخه سواری:

  • جمعیت ۱۶۶۵۲۸۰۰
  • تعداد دوچرخه۱۶۵۰۰۰۰۰
  • دوچرخه سوار ۹۹/۱%

در هلند ۲۷ درصد سفرهای شهری و ۲۵ درصد رفت و آمدها به محل کار،توسط دوچرخه صورت می گیرد. میانگینمسافت طی شده در روز توسط هر فرد ۲/۵ کیلومتر است. رابطه بین دوچرخه و هلند مانند نسبت بین نان و مرباست.. با وجود رکود اقتصادی هنوز هلندی ها مبلغ زیادی از درآمد سالیانه خود را صرف خرید دوچرخه می کنند. در سال ۲۰۰۹ حدود ۱/۳میلیون دوچرخه در هلند فروخته شد. در آمستردام پایتخت هلند ۴۰۰ کیلومتر خطوط دوچرخه سواری وجود دارد و نیز ۴۰% راه های رفت آمد به دوچرخه اختصاص داده شده است.

با همه این ها بسیار عجیب است که مردم هلند از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند. مسئله بعدی وجود دوچرخه دزدی در این کشور است.