مهارت های لازم برای دوچرخه سواری کوهستان

فکر می کنم برای همه ما اتفاق افتاده باشد که همراه با گروه دوستان دوچرخه سواری کنیم و از گروه جا بمانیم. عوامل متعددی در ضعف ما تاثیر دارند. تغذیه نامناسب، نداشتن تمرینات مکمل کافی ،عدم داشتن مهارت اولیه و … عواملی است که بر عملکرد ما تاثیر می گذارند. در این مواقع تنها چیزی که می خواهیم این است که سریع تر پدال بزنیم و به سایرین برسیم.

دانستن مهارت های ابتدایی دوچرخه سواری کوهستان می تواند شما را در سرازیری یا سربالایی های مسیر کمک کند و باعث پیشرفت شما در دوچرخه سواری کوهستان شود.

ترمز گرفتن

وقتی از ترمز های دوچرخه کوهستان استفاده می کنید، باید در سرازیری ها از مقدار فشار وارده بر اهرم ترمز آگاهی داشته باشید. هر چقدر چرخ ها وزن بیشتری را تحمل کنند،برای ترمز گرفتن به نیروی بیشتری نیاز است. در دانهیل،چرخ جلوی دوچرخه کوهستان ، وزن بیشتری را نسبت به چرخ عقب تحمل می کند. ترمز گرفتن با چرخ عقب به کنترل شما کمک بیشتری می کند.

احتیاط کنید که بیش از اندازه ترمز نگیرید؛ چون به علت توقف ناگهانی از بالای دسته فرمان دوچرخه پرت خواهید شد. البته ترمزهای عقب خود را نیز فراموش نکنید. هنگام پایین آمدن از سراشیبی با دوچرخه کوهستان، با گرفتن ترمز عقب ، سنگینی وزن خود را تقسیم می کنید و تعادل ایجاد می کنید. این کار تعادل بین هر دو ترمز را ایجاد می کند و موجب می شود کنترل بیشتری بر روی دوچرخه خود داشته باشید.

حتما بخوانید:   دوچرخه دخترانه و تفاوت آن با دوچرخه پسرانه

دوچرخه سواران حرفه ای، یاد می گیرند که چگونه وزن خود را به ترمزها انتقال دهند تا از پرت شدن و سقوط در سراشیبی جلوگیری کنند.

 بالا رفتن از سربالایی ها

هنگام پدال زدن در مسیرهای سربالایی، با دنده های پایین تر یا اصطلاحا دنده سنگین حرکت کنید.قبل از عوض کردن دنده،پدال بزنید تا فشار روی زنجیر چرخ را کاهش دهید. دنده ای که انتخاب می کنید باید منطبق با زمین و تندی مسیری که از آن بالا می روید دارد.

  1. هنگام بالا رفتن از یک سربالایی در دوچرخه سواری کوهستان،روی صندلی خود بنشینید. ایستادن روی دوچرخه هنگام بالا رفتن از سربالایی ممکن است باعث شود که چرخ عقب دوچرخه از دنده خارج شده و نچرخد. بالا رفتن نیاز به کشش دارد؛مخصوصا در زمین های سست. پس تا هر زمان که می توانید روی صندلی دوچرخه خود بنشینید.
  2. به جلو خم شوید. در تپه های تند روی دوچرخه خم شوید. چون چرخ جلو به علت جاذبه ممکن است دچار بی وزنی شود و ناگهان دوچرخه برگردد. زمانی که روی زین نشسته اید و به جلو خم می شوید وزن بیشتری را به جلوی دوچرخه منتقل می کنید و کمک می کند که بیشتر جذب زمین شوید.
  3. پدال بزنید. در بالا رفتن از تپه های تند و صخره ها فشار وارد بر پدال را حفظ کنید. هرچقدر از تپه ها ارام تر بالا بروید به فشار بیشتری به پدال ها احتیاج دارید.
حتما بخوانید:   دوچرخه ی برقی : راحتی یک اتومبیل به همراه مزایای یک دوچرخه

پایین آمدن از تپه ها

با دنده های بالا یا اصطلاحا دنده سبک در سرازیری ها پدال بزنید. انتقال دادن دنده ها از سنگین به سبک،قبل از رسیدن به دست انداز ها در سرازیری، از فشار زیاد بر روی زنجیر ها می کاهد. در غیر این صورت موجب سقوط شما یا رها کردن پاییتان از روی پدال می شود. وقتی زنجیر ، دنده های بزرگتر را پوشش دهددیگر به پای شما هم آسیب وارد نمی شود.

  1. آرام باشید. بر روی دوچرخه آرام و رها باشید و آرنج های خود را قفل نکنید و محکم به دسته فرمان چنگ نزنید. آرنج شما برای جذب لرزش ها و تکان های ناشی از پایین آمدن باید به اندازه خم شود. با بدن خود دوچرخه را هدایت کنید. اجازه بدهید در پیچ ها و موانع شانه هایتان در کنترل دوچرخه به شما کمک کند.
  2. از کنترل بیش از حد یا از دست دادن کنترل خود دوری کنید. دوچرخه سواری کوهستان بسیار با اسکی دانهیل شباهت دارد. چون شما باید در هنگام پایین آمدن از موانع و پیچ هایی که در سر راه دارید،وزن بدنتان را از سمتی به سمت دیگر کنترل کنید.
    خیلی لازم نیست به کنترل زیاد وزن خود فکر کنید؛همین که مسیر مورد نظر خود را با دقت دنبال کنید کافیست.
  3. از روی صندلی فاصله بگیرید. هنگامی که از مسیر پر دست انداز پایین می آیید،نباید روی زین دوچرخه بنشینید. به جای آن روی پدال ها بایستید؛ تا به این طریق ضربات ناشی از مسیرهای سنگی را جذب کنید.
  4. صندلی خود را پایین ببرید. برای پایین آمدن از سراشیبی تکنیکی ، شما باید صندلی خود را چند سانتیمتر پایین تر بیاورید تا فضای بیشتری در اختیار شما قرار گیرد.
  5. پدال خود را به موازات زمین نگه دارید. جلوی پدال باید کمی بالاتر باشد تا هنگام عبور به سنگ ها و موانع گیر نکند.
  6. تمرکز داشته باشید. گاهی اوقات در برخی از سراشیبی ها نیاز به تمرکز و توجه بیشتر بر نقطه ی مقصد دارید. شما باید مراقب تمام شیارها،گودال ها، سنگ ها و دست انداز ها باشید. شما، دوچرخه و مسیر باید یکی شوید.
    افکار سرگردان کنترل شما را از بین می برد و ممکن است مستقیم با درختان و موانع دیگر برخورد کنید.
حتما بخوانید:   دوچرخه ی کوهستان تریل یا دوچرخه های کوهستان با دو کمک فنر؛ کدام برای تازه کارها مناسب است؟

این پست را با دوستان دوچرخه سوار خود به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *